Als je van een bepaalde groep mensen wilt weten hoe ze over iets denken, hoef je niet de hele groep te ondervragen, maar krijg je met het ondervragen van een deel ook een behoorlijk goed beeld.
Voorwaarde is wel dat de groep die je onderzoekt voldoende groot is en een goede afspiegeling is van de totale groep waarover je iets wilt weten
Meer leren?
Deze vragen en hun consequenties behandelen we in de whitepaper ‘Over steekproeven’, die gratis kunt aanvragen via het contactformulier. Wil je meer leren over de basisbeginselen van kwantitatief onderzoek? Regelmatig geef ik een workshop over dit onderwerp. Naast het onderwerp steekproef komt het veldwerk en de rapportage aan de orde. Meer informatie vind je hier. Durk Bosma is marktonderzoekspecialist. Met zijn bedrijf Inzicht & Impact helpt hij opdrachtgevers met het effectief en efficiënt inzetten van marktonderzoek. Hij is co-auteur van het standaardwerk ‘Wat is de vraag?’, over hoe je marktonderzoek zo opzet dat het precies antwoord geeft op de juiste onderzoeksvragen. Hij is als kerndocent verbonden aan Beeckestijn Business School. |
Wij helpen marketeers om de juiste keuzes te maken, op basis van helder en gedegen inzicht in de doelgroep en de markt.
We zijn gespecialiseerd in duurzaam consumentengedrag en maatschappelijk relevante vraagstukken. Op deze manier helpen wij impact te maken.
+31(0)6 1423 2441
durkbosma@inzichtimpact.nl
Wilhelmina van Pruisenweg 35
2595 AN Den Haag