Waarom marktonderzoeksbureaus zouden moeten geven om duurzaamheid

De marktonderzoekswereld omarmt het thema duurzaamheid. Want dat is goed voor de sector. En voor de wereld, als we erin slagen marketeers te helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

Agile denken voor marktonderzoekers

Op een agile manier omgaan met marktonderzoek, verbetert de manier van samenwerken en zal ervoor zorgen dat processen beter worden gestroomlijnd. Het levert ook blijere respondenten op. Geen lange vragenlijsten of urenlange groepsdiscussies, maar relevante en korte vraagstellingen. Marktonderzoek in agile projecten vergt echter een andere rol van de marktonderzoeker.

Workshop ‘Vragenlijsten maken’

De vragenlijst is een cruciaal, maar toch vaak onderschat onderdeel van kwantitatief onderzoek. Maar hoe maak je nu een goede vragenlijst? Waar begin je? Tijdens een interactieve en inspirerende dag komen alle aspecten van het opstellen van een goede vragenlijst aan bod.

De significante steekproef en andere misverstanden

Als je onderzoek gaat doen door middel van het ondervragen van mensen, sta je op een gegeven moment stil bij de vraag welke mensen en hoeveel mensen je wilt ondervragen. Het bepalen van de steekproef is één van de lastigste onderwerpen in marktonderzoek.

‘What’s the Question’: The Book

“A wonderful source of inspiration with many well placed case studies and examples. Glad they have translated in English.” 😊(Manuela Zaffarana, Unilever Innovation)

De kunst van het vragen stellen (ofwel, hoe maak je een goede vragenlijst)

Het opstellen van een goede vragenlijst is vakwerk. Een cruciaal onderdeel van marktonderzoek, dat desondanks te weinig aandacht krijgt. De vragenlijst is een ondergeschoven kind.

9 essentiële onderdelen van een marktonderzoek briefing ​

Een goed marktonderzoek begint met een goede briefing. Die maakt het marketingprobleem en de context helder en zorgt er bovendien voor dat alle betrokken bij de opdrachtgever en onderzoeksbureau op dezelfde lijn zitten. Maar hoe schrijf je een goede briefing?

Agile & marktonderzoek: een stroef huwelijk

Het kan. Onderzoek dat én snel én goed en niet al te duur is. Als een onderzoeksbureau hierop ingericht is. In de praktijk kunnen kleine bureaus of zzp’ers sneller werken én tegelijk de kwaliteit beter bewaken.

Gedegenheid en relevantie, Yin & Yang van het marktonderzoek

Een zinvol marktonderzoek is zowel gedegen als relevant. En marktonderzoeker en marketeer moeten hier gezamenlijk voor zorgen

Het boek ‘Wat is de vraag?’

Wat is de vraag? is een praktische methode met krachtige tools die je helpt om een goed marktonderzoek op te zetten. ‘Goed’ marktonderzoek is onderzoek dat daadwerkelijk gebruikt kan worden als fundament voor (marketing)beslissingen.

Vermijd de valkuilen van klanttevredenheidsonderzoek

Vooraf goed nadenken over wat je doet met de uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoek, loont. Zo voorkom je dat de uitkomsten voor kennisgeving worden aangenomen.

Workshop ‘Wat is de vraag?’

​Goed onderzoek beantwoordt de juiste onderzoeksvragen op een heldere manier. Om erachter te komen wat de juiste onderzoeksvragen zijn, moet helder zijn wat de opdrachtgever wil doen met de uiteindelijke onderzoeksuitkomsten. Deze workshop behandelt hoe je erachter komt wat de echte onderzoeksvragen zijn.

De wankele business case van marktonderzoek

Het maken van een business case voor marktonderzoek heeft alles te maken met het aantonen van de toegevoegde waarde. Maar kwantificeer die maar eens…. Ik doe een poging.

Kwantitatief onderzoek: de basics

Leer alles over de mogelijkheden en valkuilen van kwantitatief onderzoek, voordat je er zelf mee aan de slag gaat.

Wij helpen marketeers om de juiste keuzes te maken, op basis van helder en gedegen inzicht in de doelgroep en de markt.

We zijn gespecialiseerd in duurzaam consumentengedrag en maatschappelijk relevante vraagstukken. Op deze manier helpen wij impact te maken.

+31(0)6 1423 2441
durkbosma@inzichtimpact.nl

Wilhelmina van Pruisenweg 35
​2595 AN  Den Haag